Oct 6, 2015

Maybank: Menggalakkan gaya hidup sihat

Maybank menggalakkan gaya hidup sihat di kalangan warga kerjanya kerana ia percaya bahawa kesihatan yang baik akan memberikan impak positif kepada kakitangan dan organisasi. Tenaga kerja yang sihat, antara lain dapat menarik lebih banyak penglibatan penuh kakitangan, mengurangkan ketidakhadiran, dan meningkatkan produktiviti kakitangan bagi mencapai kecemerlangan organisasi dan kemampanan. Maybank menggalakkan kakitangannya untuk mengambil bahagian dalam bidang sukan serta program-program Kesihatan dan Kesejahteraan sebagai sebahagian dari program holistik dalam mewujudkan tenaga kerja yang sihat. Setiap tahun, Maybank memperuntukkan bajet yang besar untuk acara sukan dan program kesihatan dan kesejahteraan buat kakitangannya.

Maybank mempunyai sejarah yang panjang dalam mempromosikan sukan melalui penajaan acara sukan peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Maybank juga menyediakan peruntukan yang ketara untuk menggalakkan kakitangannya mengambil bahagian dan cemerlang dalam bidang sukan, seterusnya membanggakan organisasi dan negara. Maybank telah menaja ahli-ahli sukan untuk mewakili negara dalam sukan seperti olahraga, badminton, bola sepak dan hoki. Insentif, sama ada berbentuk bayaran atau cuti tanpa gaji diberikan kepada kakitangan bagi menggalakkan mereka untuk cemerlang dalam sukan dan mencapai matlamat mereka.

Program-program yang berstruktur seperti bakat & pembangunan kepimpinan; pembelajaran dan pembangunan; kepelbagaian, keterangkuman & jantina dasar; berasaskan prestasi ganjaran strategi; dan tempat kerja & kesejahteraan antara lain telah menyumbang kepadapeningkatan kadar pengekalan utama dari 40% pada tahun 2008 kepada 86% pada tahun 2014. Produktiviti juga telah menunjukkan aliran positif setiap tahun dengan peningkatan dua angka dalam pendapatan setiap kakitangan sejak tahun 2008.


1. Apakah aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh Maybank pada Hari Sukan Negara (HSN)?

Lebih daripada 2,000 kakitangan Maybank di seluruh negara akan bersama-sama Malaysia dalam program julung kali ini:

· HSN akan disambut di seluruh negara, iaitu di tujuh pejabat kawasan Maybank di lokasi-lokasi yang berbeza. Lokasi-lokasi tersebut adalah di Akademi Maybank, Bangi; Kuching; Ipoh; Ayer Keroh; Kota Kinabalu; Seberang Prai; Kuantan; Temerloh; Kuala Terengganu & Kota Bharu.

· Program setengah hari ini akan melibatkan latihan, aktiviti-aktiviti sukan dan aktiviti-aktiviti pembangunan pasukan.

· Di Akademi Maybank, EXCO Kumpulan akan menyertai 1,200 kakitangan dalam pelbagai aktiviti seperti senamrobik, bola sepak, bola tampar, bola jaring dan sukaneka.

· Aktiviti-aktiviti di Kawasan-Kawasan lain termasuk aerobik, seni mempertahankan diri, bola sepak, bola keranjang, bola jaring, bola tampar, berjalan dan marathon mini.

2. Kemudahan / program yang disediakan oleh Maybank untuk menggalakkan sukan dan gaya hidup sihat

Kumpulan Maybank mempunyai pelbagai kemudahan dan program untuk menggalakkan sukan dan gaya hidup sihat di kalangan kakitangannya. Antara kemudahan atau program tersebut adalah seperti berikut:

· Kompleks sukan di Akademi Maybank di Bangi, Selangor

Kompleks ini menempatkan sebuah stadium dengan kapasiti tempat duduk sebanyak 2,000, padang trek & padang, kolam renang, 1 lapangan tertutup, 12 lapangan terbuka dan sebuah gimnasium dengan kelengkapan kecergasan penuh. Kompleks ini juga merupakan pusat pembelajaran Kumpulan Maybank yang dilengkapi dengan makmal pembelajaran terkini dan dewan-dewan kuliah. Para kakitangan menggunakan kemudahan-kemudahan ini sebagai sebahagian daripada kurikulum pembelajaran.

· Pusat Rekreasi Maybank di Tingkat 45M, Menara Maybank mempunyai kemudahan bagi menyediakan program kecergasan holistik untuk kakitangan. Kemudahan tambahan termasuk tempat latihan kardio, studio berputar dan aerobik, gimnasium khas untuk wanita dan umum, dewan skuasy & badminton, sauna, dan kemudahan pancuran mandian. Fasilitator terlatih mengendalikan aktiviti-aktiviti seperti aerobik, yoga, “metcon”, “spinning” dan aikido. Pertandingan sukan antara-jabatan seperti bola sepak jalanan, badminton dan papan permainan turut diadakan secara berkala. Pertandingan ini menggalakkan kakitangan untuk mencuba sukan yang berbeza sebagai satu cara untuk menggalakkan gaya hidup sihat.

· Kemudahan Gimnasium juga terdapat di bahagian Penjagaan Pelanggan Kumpulan Maybank dan Dataran Maybank.

· Kelab Sukan Maybank menganjurkan program sukan iaitu Karnival Pertandingan Sukan Maybank. Ia merupakan platform penting untuk menglibatkan kakitangan untuk menggalakkan gaya hidup sihat. Karnival yang berlangsung selama 3 hari ini mengumpulkan lebih 2,700 kakitangan dari Maybank di seluruh dunia dan dikenali sebagai mini Olimpik Maybank. Karnival ini turut mengukuhkan kepelbagaian Kumpulan Maybank dan menggalakkan budaya kecemerlangan di kalangan kakitangan. Apabila para kakitangan berkumpul, ia menguatkan lagi semangat berpasukan, perpaduan dan kekitaan di kalangan kakitangan Maybank di seluruh dunia.

Program-Program Kesihatan dan Kesejahteraan yang dianjurkan oleh Maybank adalah dengan objektif untuk mewujudkan hubungan yang sihat antara kakitangan, keseimbangan kerja dan kehidupan serta persekitaran kerja yang selamat dan kondusif. Antara program-program ini adalah:

· Ceramah Kesihatan Bulanan oleh pakar-pakar perubatan dari hospital panel Maybank mengenai topik-topik seperti obesiti, pengurusan tekanan, penyakit jantung, merokok, denggi dan kencing manis.

· Karnival Kesihatan dan Kesejahteraan untuk menggalakkan kehidupan sihat.

· Program Trim & Fit dengan jurulatih profesional untuk membantu kakitangan menurunkan berat badan dengan cara yang selamat dan sihat dalam tempoh enam bulan.

· Cabaran “Pedometer” untuk menggalakkan kakitangan berjalan sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari termasuk menggunakan tangga ke pejabat.

· Kempen derma darah - Maybank telah menerima pengiktirafan daripada Pusat Darah Negara (NBB) sebagai salah satu penyumbang terbesar kepada pusat ini.

Pada 2014, lebih 5,000 kakitangan menyertai program Kesihatan dan Kesejahteraan yang dianjurkan oleh Kumpulan.

Dalam program-program Tanggungjawab KorporatMaybank, para kakitangan juga menggalakkan komuniti untuk mengamalkan gaya hidup sihat. Aktivitilatihan dan sukan turut dijalankan bersama golongan yang kurang bernasib baik dan kurang upaya.

3. Penajaan Maybank dalam acara-acara sukan utama

Penajaan Maybank dalam acara-acara sukan peringkat kebangsaan dan antarabangsa memperkukuhkan Tanggungjawab Korporat Maybank dalam menyokong pembangunan sukan di negara-negara di mana Maybank memiliki operasi. Antara penajaan utama termasuklah golf dan badminton di Malaysia dan BII Maybank Bali Marathon di Indonesia. Penajaan ini menggalakkan kecemerlangan di kalangan para atlet dan program-program pembangunan remaja yang dianjurkan di samping acarautama berkenaan.

Sokongan untuk pembangunan sukan juga merupakan pemangkin yang kuat untuk menggalakkan keharmonian dan perpaduan. Komuniti yang pelbagai hadir bersama-sama dan memeriahkan acara-acara sukan yang ditaja oleh Maybank. Penglibatan Maybank dalam sukan telah membina persahabatan dan semangat muhibah dikalangan warga kerja, juga dengan pemegang kepentingan, masyarakat serantau dan antarabangsa. Pada masa yang sama, ia juga mempromosikan Malaysia sebagai destinasi bagi acara sukan yang turut menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment